Fie ca hrana să-ți fie medicament și medicamentul să-ți fie hrană”

Așa a spus Hipocrate, cel supranumit părintele Medicinei, în urmă cu mai bine de 2.400 de ani, semnificația acestei fraze fiind valabilă și în prezent, deoarece nimeni nu are nicio îndoială cu privire la faptul că întotdeauna este mai bine să prevenim decât să vindecăm și că cea mai bună metodă de a ne menține sănătoși este de a avea o alimentație corectă. 

Iar o alimentație corectă constă, pur și simplu, în consumarea proporțiilor adecvate de macronutrienți (carbohidrați, proteine și grăsimi) și micronutrienți (vitamine și minerale).

Cu alte cuvinte, consumul de vitamine, minerale și alți nutrienți în cantitățile corespunzătoare va avea drept rezultat o sănătate optimă și întârzierea îmbătrânirii organelor și țesuturilor noastre. 

În plus, în prezent știm că alimentele procesate și gătite își pierd din calități și, prin urmare, este mult mai bine să le consumăm crude, sub formă de sucuri sau infuzii.

La fel cum există alimente care au un potențial nutritiv mai mare decât altele și că, prin urmare, contribuie în mai mare măsură la bunăstarea și sănătatea noastră. 

Acest grup de alimente care dețin o concentrație mai mare de nutrienți, vitamine și minerale este cunoscut în prezent sub denumirea de supefoods. Căutați produse certificateecologicca să vă asigurați că nu ingerați și substanțe toxice pentru organismul uman, împreună cu substanțele benefice.

Superalimentele există de mii de ani și reprezintă un plus de energie sănătoasă

Superalimentele nu au fost inventate recent, ci erau deja utilizate de popoarele indigene acum mii de ani, însă, într-o lume atât de contaminată și toxică precum cea în care trăim, a fost o idee bună să le recuperăm și să recurgem la ele pentru a preveni boli și a ne menține sănătoși.

Superalimentele, pe lângă faptul că au o concentrație de nutrienți mai ridicată decât orice alt produs din natură, conțin fibre, grăsimi naturale și antioxidanți eficace. 

În prezent nimeni nu pune la îndoială faptul că consumul regulat de superalimente va întârzia cu câțiva ani îmbătrânirea organismului nostru și ne va face să ne simțim mai puternici și confortabili cu noi înșine, oferind vitalitate aspectului nostru exterior. 

Într-adevăr, dacă le consumăm cu regularitate, ne vor furniza un plus de energie sănătoasă care ne va întări sistemul digestiv și sistemul gastrointestinal, protejându-ne împotriva tulburărilor și a bolilor datorită calităților antimicrobiene și antiinflamatoare ale acestora. 

Nu toate fructele sau legumele conțin același grad de concentrație de nutrienți ca superalimentele. Acestea conțin într-o singură sămânță mai multe componente nutritive și antioxidanți decât ne-ar putea furniza toată rația de hrană zilnică obișnuită. 

De aceea, pentru o dietă ideală se recomandă introducerea permanentă a unui superaliment.

Fitonutrienții sau fitochimicalele 

Pe lângă toate acestea, superalimentele conțin niște compuși chimici numiți fitonutrienți sau fitochimicale, care nu sunt nici vitamine nici minerale, dar care le protejează de razele ultraviolete și de intemperii, cum ar fi căldură, frig, secetă sau insecte, ajutându-le de asemenea în combaterea atacurilor virușilor, bacteriilor și ciupercilor.

Fitonutrienții nu au nicio valoare nutrițională, însă efectele acestora asupra noastră sunt foarte benefice, deoarece acționează ca antioxidanți și protejează ADN-ul celular, evitând astfel producerea unor mutații care s-ar putea transforma în vreun tip de cancer. 

Fitonutrienții dezactivează agenții poluării mediului, întărind sistemul nostru imunitar și protejându-ne corpul împotriva bolilor cronice degenerative cum ar fi ateroscleroza, diabetul sau artrita. 

Atenție la ceea ce scrie pe etichetele produselor alimentare

Pe piața actuală din România nu există o calificare oficială a conceptului ”superaliment”.

De asemenea, nu există un control exhaustiv din partea autorităților sanitare cu privire la produsele care pot primi această denumire. 

Acest lucru, precum și interesele comerciale ale multor intermediari, are ca rezultat recurgerea frecventă la marketing pentru a ne face să credem că un produs alimentar oarecare este un superaliment, când, în realitate, nu este. 

Ceea ce vreau să spun este că de multe ori putem întâlni produse etichetate drept superfood fără ca acestea să întrunească condițiile minime necesare pentru a se încadra în această categorie, inducând în eroare consumatorii care cred că mănâncă sănătos când, în realitate, nu o fac. 

Ca regulă generală, trebuie avut în vedere că un aliment nu poate primi denumirea de superfood decât dacă întrunește cele trei condiții de bază - să fie un produs cu conținut caloric scăzut (și, prin urmare, să nu îngrașe); să conțină o cantitate mare de vitamine, minerale și fibre (ceea ce ne va face să ne simțim, în mod inevitabil, mult mai bine) și să fie o sursă bună de fitonutrienți și antioxidanți, cu cantități considerabile de vitamina A și E. 

Totodată, pentru a evita să fiți victime ale unor înșelăciuni, vă recomand să țineți cont de aceste mici sfaturi: 

Unu: Înainte de a cumpăra ceva, consultați conținutul paginilor web ale specialiștilor în acest tip de alimentație, comparând caracteristicile și comercializarea acestora și citind părerile și comentariile altor utilizatori, atât pe Internet cât și pe rețelele de socializare. 

Doi: începeți să testați superalimentele introducându-le în dieta voastră în mod treptat, pentru a putea observa dacă au sau nu efecte benefice asupra sănătății voastre, deoarece acestea trebuie să introducă mare parte din ceea ce are nevoie organismul nostru, dar fără a cauza vreun prejudiciu acestuia. 

Trei: nu uitați că majoriatatea acestor produse provin din locuri tropicale din afara României, și deoarece este aproape imposibil să le găsiți proaspăte, se recomandă să le cumpărați sub formă deshidratată sau pulbere provenite de la plante cultivate în sistem de agricultură ecologică, deshidratate la temperaturi scăzute, în termen foarte scurt de la culegere, păstrând astfel proprietățile nutritive și antioxidante ale fructului proaspăt.

Pe piața din România este disponibilă o mare varietate de alimente din categoria superfood, dintre care amintim: açai, lucuma, chia, maca, quinoa și proteină de mazăre.